
Not a t 

for professor dr. rEns Fredrik Dahl 

Nedenstående er et supplement til mitt brev av 29.6.98 

.Adresseavisen, Trondheim, var nok av de-bedre avisene med å ta inn kritikk av"opp­
gjøret. " Det finnes flere artikler av Lorentz Vogt. Avisen hadde - såvidt jeg' 
husker høsten 1946 - en oppsiktsvekkende leder san fritok kaptein Øivin Lange for 
beskyldninger an forræderi und~:rr tjenesten på Agdenes 9. april 1940. I 1956 hadde 
C. J. Harnbro en utmerket aruneld~=lse av Tore Hamsun : Min far Knut Hamsun. Redaktør 
var Harald Torp. ,. 

:~ Vincent ~ Hauge, f. 14. mai 1890 i Lillehammer, av for­
e re distriktslæge Jens Kahrs Garmann T. (5. juli 1847-2. juni 1916) og 
Margrethe Geelmuyden Houge (IS.' jUli 1852-30. mai 1890). - Gift 
20 ,-lP!;_ 1919 med Astrid Emilie Bergseng. f.' 18. mars 1892. av foreldre 

kjøpmann i Lillehammer Johan B. (25. febr. 
1864-6. aug. 1906) og Anna Larsen (lO. nov. 
1859-20. okt. 1931). - Redaktør. 

Student Lillehammer 1909, cand. oecon. 1912, 
, oppholdt seg 1 års tid i Algier i 1913, medarbeider 
'i "Aftenposten" fra 1. jan. 1914-16, politisk 
medarbeider i "Morgenbladet" fra 1. jan. 1917 et 
halvt års tid og ble så redaktør av "Lillehammer 
Tilskuer". I 1919 kom han tilbake til "Aftenposten" 
som politisk medarbeider og var fra 1925 sjef-

, se~etær til sept. 1927. Redahør av ,~e-
avisen" i Trondheim ,1927-41 ~. I 1922 oppholdt han seg i 

"fe';~e tid i utlandet med Conra Mahrs og Statens journaliststipendier. 
- Medlem av Trondheims bystyre og formannskap 1932-37 og har vært 
medlem av skolestyret, likeså av representantskapet i A.s Forretnings­
banken. Han var formalm i Oslo Journalistklubb i 1923, senere en tid 
nestformann i Norges Journalistforbund, i flere år var han i styret for den 
konservative presses forening og fra 1935 dens formann. l 1931:'-32 var 
han formann i høyreforeningen i Trondheim og fra 1931 medlem av Høires 
Centralstyre (landsstyre) og arbeidsutvalg. 

San nevnt under Morgenbladet hac;1de o.r. sakfører Per Lødrup et innlegg i 
.Adresseavisen 10.6.48. Men det~ok nok svært lang tid før noen tidl. NS slapp 
til. 

Aftenposten har ved siden av Arbeiderbladet og Dagbladet - vært den mest 
lukkede avis for NS- mennesker. 

Av "aktløyse" tok Aftenposten inn noe sem var skrevet aven tidl. NS-mann. 
Dette skjedde ultimo novbr. 1945. Den 3.12.45 kem en redaksjonell med­
delelse : "Vi beklager" Her står det: "Det kan dessverre inntreffe at det 
i farten sniker seg inn i avisen et navn,sem vi burde ha unngått .•• Men vi 
håper våre lesere vil ta det for hva det er - en uaktsomhet sem vi beklager 
like meget san leserne. Altså skjerper vi på ny vaktholdet." 

Aftenposten gikk den 29.1.46 varmt inn for Atlanterhavserklæringens fire fri­
heter, hvorav den første var "tale og ytringsfrihet - overalt i verden. " 

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014

SNO



Il 

Den tidl. NS-mann Asbjørn Bru ~gRte. både i 1970 - og i 1980- årene å få inntatt 
korte leserbrev i Aftenposten. Han sendte nok over 100 manus - ett eneste ett 
kan inn. Bru hadde en imponerende fonnuleringsevne, og han skrev kort i håp an å 
koome til orde. 

Aret 1978 var et vendepunkt. Det året kan Thorkild Hansens bok an Hamsun. Her 
tok kjente litteraturanmeldere Skodvin & co. på sengen. Aruneldelsene kan i 
avisene før Skodvins kcmnentarer. Hamsun-debatten gjorde at Tpre Hamsun slapp 
til i Aftenposten, og jeg fikk inn to ar1;ikler i Morgenbladet. Apenheten i avisene 
ble atskillig større, men også i dag er Oslo-avisene, unntatt Nationen, stort . 
sett lukket for tidl. NS. ----

Arbeiderbladet. Jeg sa deg vlel i telefonen at overlege Scharffenberg ikke fikk 
Inn noe i Arb.bladet. Jeg beklager at jeg tok noe feil. I AS 25.8.45 finnes 
en artikkel av Scharffenberg "Rettsstatens prinsipper." Her påtaler han at 
de politiske fanger "til stadighet behandles strengere enn andre fanger." Jeg 
si terer videre av S. : " Fangene på Ilebu måtte en gang - vistnok 8. juni 1945-. 
stå oppstilt 8 timer på den store appellplass. Som følge derav ble politi­
konstabel Henrik Aulie syk, ble innlagt på epidemiavdelingen ! på Ullevål og 
døde den ll.juni, obduksjonen viste et blødende mavesår på tolvfingertarmen •... 
på en brakke fikk fangene ordre an å krype over grovt tilhoggen pukkstein på 
appelplassen ...• ved en fan:letransport til Møllergaten 19 ga ledsagerne ( ikke 
fengselbetjeningen) fangene ordre an å kaste seg nesegrus i sølen •.• banksjef 
ble ført til Rikshospitalet :for å legge lik fra Trandum i kistene ; da han sa 
at han ikke orket dette, trulet vakten med å skyte ham." 

Noen annen artikkel av S. har jeg ikke sett i Arbeiderbladet, men mine undersøkelser 
er ikke så anfattende at dette kan utelukkes. Du har tidligere fått kopi av 
Arbeiderbladets leder 26.10.45, men jeg vedlegger likevel en ny • 

• 1--
L," _ ,L,._ 

-~ -·s. (Artl~elen" Oppgjør nå" skrev S. i SAMl'IDEN 1/45) 
Arbeiderbladet roste lagmann Solem: "lagmann Solems kcmnentar var uforlignelig 
i sin uangripelige ironi." 

Dagbladet - se mitt brev av 29. f.m. 
I august 1947 var advokat Ola.fsen Holm forsvarer for en NS-mann. 

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014

SNO



III 

Advokaten sa bl.a. at han mente at NS hadde hatt hederlige motiver. I Dagbladets 
leder 11.8.47 står det : "Det må være grenser for hva sel v en forsvarer kan til­
late seg å si i en rettssal. :E:n kan vel gå ut fra at dette er den siste landsvik­
saken herr Olafsen Holm opptrer i." 

Jeg tror ikke noen norsk avis var så grisete san Dagbladet. De var vel skyld i 
at din slektningUlrich Stang fikk fordoblet straffen. Du vet vel at Stang ble 
satt tillikgraving ? 

Dramæns Tidende kjenner jeg ikke så mye til. Men i avisen. 6.3.47 har Lorentz 
Vogt fått inn en artikkel. Avisen ga en bra antale av det san byfogd Ri verz 
fremholdt i Ellefsen-saken: Det haode forekcmnet at i lis-saker ver dok. til 

fordel for tiltalte, ~~~.:~rt. (av Oslo-avisene) 
Morgenbladet og Nationen var 'i' særklasse de mest åpne for kritikk av "oppgjøret." 
Se vedlagte bilag l hvor jeg har listet opp en del artikler i Morgenbladet i juni 
og juli 1945. I tiden etter:.·cfinnes en rekke artikler av Scharffenberg. De fleste 
har du fått kopier av. Det:sanme gjelder minst to artikler av professor Skeie. 

" l 

Men selv an Morgenbladet vår. åpen for kritikk av "oppgjøret", så er avisens 
ledere både 27.2.46 og 14.5.4'1 meget slernne. I to saker ønsket avisen lagrnanns­
rettsdommer på livsvarig gjort an til dødsstraff. 

Morgenposten, var avgjort av de bedre, jeg "debuterte" i denne avisen i 1970. Lektor 
Storlid slapp også til. Men om .denne åpenhet forekan før direktør Munck kjøpte 
avisen er jeg ikke sikker på. 

..: - -.. • ••• ~ -. - ;..~ -.... ,'; .. t"~~:~. 

];§!·~l,8E!Em.) ~l .. §1~f~YIfriill:!§;~. '';jO/t) '}~H5 3 ':vy~g3 ·!J.:L~ ~w7c~,~1:-!I.~..,'1i .' . .':.~·;:'A:f 
:V]):?~!, ~.!).~=-\ .• ~;.~(?~ ;~lJ \9 r'~ -I\):!):~$9 ~E.\ -3?~ '!!?;~ -";f:L7O;i:c·~?§-~.(.r'i·:(~)~ iØl'~cfl':~·~. it'~' 
~~5·~~'~~J;:~}1\l,~ ~l ~y~l i)lli ?!.t D ·"/1§la~ .~~~ .!§~ !J:wtf J ~~~-~~qp .~!J~~.~= ~ "':'~:i~ 
'1i!:'f0 ~:B~!!'ill ~?I (·''i·<:.t.:Dl·''\3_-~.'i;;l:l ~D1!} ;..u ;:,:;::\!<..:;r'2«C;:i u,: .. ~~ 2\:.:~cl ·!<V"i:.t~ ~~~b'" : " 

~..!"'Lel~L1?t'~~~~~)§.~?J}~ ~~I! -~-':'I ~}5:1 ~7:i-~1J~' ~~:I~-~liq' ~b5]-~;~~Jl;f~1~:? ~h~~ 
;-~c~;:!:~i~JE1J'~ij!:-~ ~):@~.:,.!!t:? o.:3"~?~ <!J3.:?)-~:tE1D!?.!.ffiD!1!;~J' .:~ . :.h~";,~,.~:? .~~~:\ 
!1~}'";jlil ~k')10Y~~~~}=·)'2.L.1~~)·d ., . ".:'~~~ 

: .. e- .•.... '~ .... .' ...... - • 
30.1.48 skrev Sterri : 

"landssvikanordningen er av enkelte betegnet san en amnestilov. En slik opp­
fatning tyder unektelig på dårlig samvittighet. Il 

Namsos-avisen Nordtrønderen og N~len var i 1946 redigert av landbrukskand. 
Arne Stornes , f. 27 .4.13 i Inderøy, nær venn av Jon Leirfall. Etter at Stornes 
i 1946 skreven leder med sterk kritikk av dødsstraffen ble han innkalt til politi­
forhør. såvidt jeg vet var det denne lederen san førte til at han ble oppsagt san 
redaktør. 

Norden, landbrukstidsskrift, utgis i Bodø. I årene 1950-57 var Arne Stornes 
redaktør for Norden. Stornes var usedvanlig dyktig, tidsskriftet hadde på flere 
måter stor framgang i hans redaktørtid. Men så gjorde han en stor tabbe. I Vester­
ålen var det en bonde san het Willasen. Han var en foregangsmann innen landbruket 
i Nordland og en flink skribent. Men han hadde vært NS-medlem. Stornes fikk til­
sendt et manus fra W. cm landbrukspolitiske forhold. Det kan inn i Norden og 
landbrukssjef i Nordland, Hovde, (A) ble rasende for at en nazist hadde sluppet 
til.Hovde - san representant for utgiveren Nordland landbruksselskap - ga beskjed 
til Stornes an at han ikke fikk lov til å ta inn stoff fra nazister. Dette ignorerte 
Stornesi han tok inn nok en artikkel av Willasen. Det endte med at Stornes måtte gå 
san redaktør. Han var på den tid fo:rmann i Nordland Bondeparti. Stornes - san var 
~n usedvanlig pålitelig mann har fortalt meg historien, både muntlig og i brev . 

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014

SNO



IV 

Nordlands Avis (opprinnelig Ranens Tidende)utkom på Hemnesberget. 

var nok en av de mest åpne. Den i Nordland kjente NS-mann Trygve Engen hadde små 
innlegg allerede på 50-tallet. Det var Nordlands Avis trykkeri som trykket Engens 
bok JEG ER INGEN LANDSSVIKER i 1953. Redaktøren ga en positiv omtale av boken. 
Det finnes beske angrep på"oppgjøret" nokså tdlig. 

Den 6.2.65 skrev jeg artikkelen SORG I NORGE OG I ENGLAND (se vedlegg nr.: l) 
xu- lederen Per Valla kom med et rasende motinnlegg. Dette har jeg dessverre ikke, 
men det var usedvanlig grisete. Valla (ikke slektning av Gerd-Liv) skrev 
anonymt. Noen dager fikk jeg inn tilsvar, men Valla kom ikke tilbake. Han var 
så rasende at han knyttet neven mot meg nå vi møttes (i bil) Han tok mitt tilsvar 
som et nederlag for seg og han fikk - etter hva som ble meg fortalt - søvnproblemer. 

Nordlandsposten, Bodø. Jeg kjenner ikke noe til avisen før jeg i slutten av 80-
Årene begynte å sende manus dit. Som du vil ha sett av de tilsendte kopier var det 
ofte kontroversielt stoff, men alt - og det er ikke lite - er kommet inn i NP. 
Også NS-mannen H. Oddlo Erichsen har skrevet atskillig i NP. 

Stavanger Aftenblad tok nok inne noe av den utrettelige o.r. sakfører Ueland, 
men Stavangeren var kanskje en tanke bedre. 

Telemark Arbeiderblad, hvor Sverre Løberg hadde stor innflytelse, var nok en versting 
av avisene utenfor Oslo. 

Tønsberg Blad, redaktør Realph Norland (red. Andr. Norlands far) var som jeg før 
har nevnt den avis som var mest åpen for kritikk av "oppgjøret" Lorentz Vogt 
skrev umåtelig mange artikler her. Som før omtalt finnes noen Vogt-artikler i 
Adresseavisen, Drammens Tidende og Nationen, men det er jo T.B. som har gitt plass 
for det aller meste fra Vogts skribentvirksomhet. Jeg har også kopier av tre 
lange kronikker av Hambro i T:B. Jeg mener at du har fått tilsendt kopier av dette. 

VG Antagelig den eneste avis som kunngjorde(12.7.47' at den "har åpnet sine 
spalter for innlegg fra enkelte tidligere NS-folk." *VG var vel lagmanns Solems 
organ. Som du vet skrev han tre kronikker i VG (disse har du fått kopier av)·:: 
H.r. advokat Henrik Bergh gjorde som kjent innsigelse mot Solems habilitet i 
Quisling-saken. I VG 7.3.47 referes saken mot banksjef Sandberg: "Han får over­
haling av lagmann Solem ... Solem leste ham teksten i meget krafftige vendinger .. 
Sandberg forsøkte å komme til orde, men lagmannen klubbet så det var atskillige 
som hoppet, og erklærte: Retten er hevet." 

I VG 15.1:48 slapp Benjamin Vogt jr. til med dette: "Det er på sin plass å konsta­
tere atnenge av dem som blåser høyest på basun, når det gjelder gjengjeldelse, 
ofte Berte til dem som først stakk pipen i sekk." 
* Dette skjedde ikke i praksis. 

vårt Land kjenner jeg lite til. Men avisen hadde 19.8.48 en bra redaksjonsartikkel. 
Her står det bl.a. : "Det fins mange til dels vel utrustede og begavede mennesker 
med en individuell høy moralsk standard blant de tidligere NS-rnedlerrmer." 

Aven annen oppfatning var f.eks. statsråd frk. Aasland : "Hvis vi hadde hatt en 
bedre åndsvakeforsorg, så hadde vi ikke hatt så mange rnedlerrmer av NS (Se her 
Aftenposten 6.8.46) Flere brukte uttrykket "bermen i folket" om tidl. NS. I følge 
Peter Madland i Bergen Arbeiderblad brukte Roscher Nielsen dette uttrykk i en 
17.mai-tale i Bergen 1946. (B.A. 10.3.47.) 

Dr. juris G. Astrup Hoel har i "Norsk sakførerblad" 2/45 en lengre artikkel om 
"oppgjøret"Han skrev bl.a. :" fra ethvert synspunkt er det umulig å anse det 
passi ve medlemsskap som en forbrytelse straffbar etter paragr. 86 " 

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014

SNO



v 

Hvor vanskelig det var å få plass i norske aviser for kritikk av" oppgj øret " 
fremgår aven redaks jonsartikkel i VART LAND 23.3.46., overskrift "Menneske­
jakten" : 

"Alle aviser har i denne tiden mottatt bunker av innlegg til forsvar for 
landssvikerne og med til dels sterkt følelsesbetonte angrep på rettsoppgjøret. 
Blant disse har vi plukket ut et enkelt san vi offentliggjø,r." 

Du bør ha klart for deg at de san kritiserte oppgjøret utsatte seg for store 
ubehageligheter - se her bl.a. h.r. advokat Sterri i NATIONEN 17.9.47 : 

"De jurister og legmenn san ,allerede i 1945 sa fra, ble utsatt for forfølgelse ••• 
Beskyldningene var legio og skumleriene uten grenser." 

Lorentz Vogt uttalte seg i sarrme retning : De san ikke var enig i den retning 
oppgjøret tok ble "personlig chikanert." Vogt påtalte også at pressen ~'var 
besynderlig ensartet" 
Du kjenner sikkert l~anebust-saken - han ble fengslet og dømt til 9 mår. ubetinget 
fengsel for påstått injurierende beskyldning mot h.r. advokat Sven Arntzen. 
Ljostveit-saken har du før fått kopier av. 

8643 Bjerka, 12.7.98 

.John Sand 

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014

SNO



MJRGENBLADET 

3.6.45. Kronikk ISFRONrEN av h.r. advokat Gerh. Holm. 

Advokaten påpekte at "ingen av oss san befinner oss i den andre 
leiren vil være helt uhildede darmere." (Meget god kronikk) 

Til slutt spurte advokaten : 

"Var det ikke så at vi nå skulle kcmne oort fra de rettsløse til­
stander san hersket under naziveldet ?" 

7.7.45 Artikkel av h.r. advokat J.A. Rubach med kritikk av "oppgjøret" 

9.6.45 " JAKTEN pA DE VERGELØSE av Erik Brandt (kopi vedligger) 

9.7.45 " 

24.7.45 " 

Sorenskriver Th. Backe : Han støtter Gerh. Holm og sier at han hår 
gått med de sarrme tanker san Holm "jeg har følt det san en samvittighetssaJ.; 
å gi uttrykk for dem i pressen." 

* av byrettsdcmner Bjarne Didriksen. Han gjorde oppnerksan på at ,. 
hvis vi hadde "holdt på" straffeloven "ville vi kanskje hatt to tusen 
landssvikere, i stedet for hyndre tusen, og det kunne greidd seg 
rundelig." ... La oss bruke straffeloven, hvis grunnlovsmessighet er 

utvilsom " Didriksen ga den opplysning at "Dcmnerforeningen hadde 
planlagt møte, hvol:" bl.a. anordningen skulle drøftes. Men møtet ble 

,etter henstilling fra ledende hold utsatt. Sakførerforeningen ønsket 
også diskusjon an lis-anordningen på et åpent møte, men o.r.sakfører 
Per Lødrup opplyser i Adresseavisen 10.6.48 : "Myndighetene nektet 
oss dette møte." 

* Didriksen ble arrestert 10.7.42 ( Illegal avis) Fange på Grini 31.7.42 til 
10.12.42. 

I juni 1945 har Morgenbladet et inserat av rektor ved U. pihls pikeskole Elise 
Hambro. En søster av C.J .H.) Det er det eneste innlegg i norsk presse på den tid 
sam er preget a~ anti-ha~. 

Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014

SNO




